Kjøreplan for bryllup

En kjøreplan for bryllupet hjelper brudeparet å slappe mer av. Da får alle med ansvarsområde kopi av kjøreplanen med markering der de har oppgaver. Merk gjerne med navn, hvem som har ansvar for hva. Husk likevel at kjøreplanen ikke skal styre alt som skjer. Ikke skriv nøyaktige tidspunkter, men ca. tider. Bergen god tid, dere er mange og ofte noen eldre. Toastmaster må i tillegg skrive kjøreplan for middag med alle taler. Kjøreplan for middagen skal i utgangspunktet ikke brudeparet se på forhånd.

 

Tips, råd og ideer til bryllup

Vielsen/seremonien

Om gjester bor samlet arrangeres felles transport til seremonien.

Brudens familie ønsker velkommen foran eller inne i seremonilokale (kan selvsagt være noen andre, men noen bør stå å ta imot gjestene).

Brudgom og forlover ankommer vielseslokalet senest 10 minutter før og gjør seg klar inne.

Bruden og forlover kommer. Forlover går først inn i seremonilokale og finner plassen sin, mens bruden, hennes far (eller annen ønsket person), blomsterpiker og ringbærer venter på brudemarsjen.

 Vielsen starter og avsluttes. Vanligvis et eget program.

Brudeparet stopper utenfor vielseslokale slik at alle gjestene gratulerer de på veien ut.

Brudeparet stiller seg opp foran kirken slik at gjestene får tatt bilder.

Brudeparet blir hentet og fraktet til neste destinasjon.

Felles transport til festlokalet for mottakelse.

Fotografering/mottakelse

Brudeparet møter opp på avtalt plass for å ta bryllupsbilder. Her møtes som oftest også forlovere, brudepiker og ringbærere opp.

Mens brudeparet tar bilder drar gjestene videre til der bryllupsfesten skal være. Nærmeste familie og toastmaster er på plass for å ta imot gjestene. Her serveres det enkel mat (eksempelvis fingermat) som kan spises stående, samt velkomstdrink.

Når brudeparet er ferdig med fotograferingen kommer de også til mottakelsen. Da er det vanlig at toastmasteren samler alle og introduserer brudeparet med deres nye navn, om de har fått det.

Under mottakelsen er det vanlig at gjestene gjøres kjent med bordkartet hvis dette er hengt opp.

De som har fått ansvaret for gavene, pakker ut og setter på gavebordet.

Toastmaster sjekker om alt er i orden, holder kontroll på kjøkkenet, og sjekker med gjestene om det er noen flere som ønsker å stå på talerlisten.

Tema for ditt festbord

Slik dekker du bord

Festmiddag

Rett etter at vin er skjenket kommer velkomsttalen (tale nr. 1). Noen velger å vente til forretten er servert for velkomsttale. Det er brudens far/verten som ønsker gjestene velkommen til bords. Det er blitt mer vanlig at brudgommen gjør dette.

Det ønskes velkommen og toastmaster blir introdusert. Toastmaster reiser seg så alle kan se ham/henne.

Toastmaster takker og kommer med praktiske opplysninger som kjøreplanen for bryllupet, pauser, toaletter, rømningsveier, garderobe etc. Dersom kokken ikke skal si noe om menyen, gjør toastmaster dette.

Forrett serveres og spises.

Noen velger å ha en tale i mellom forrett og hovedrett.

Brudens fars tale (tale nr. 2). Dette er dagens hovedtale og er rettet til brudeparet. Er ikke brudens far tilstede kan hennes mor eller annen nær slekt ta den. Talen avsluttes med å ønske brudeparet alt godt i framtiden og utbringer en skål. Alle gjestene reiser seg når denne skålen utbringes, mens brudeparet blir sittende.

Etter en skål kommer brudgommens tale (tale nr. 3).

Hovedrett serveres og første omgang av hovedrett spises.

Om bruden ønsker å tale kommer den inn her (tale nr. 4)

Så kommer talene på rad og rekke. Brudens forlover taler eller hun har ordnet en sang (tale nr. 5).

Så er det brudgommens forlovers tale eller sang (tale nr. 6).

Brudgommens fars/eller mors tale (tale nr. 7),

Brudgommens eller brudens søsken (tale nr. 8).

Desserten blir servert, og etter at alle har fått anledning til å smake, kan neste tale komme.

Gjester som har gitt toastmaster beskjed på forhånd skal nå få muligheten til å tale (tale nr. 9) eksempelvis faddere og besteforeldre, samt hvis det er flere sanger tas de nå.

Desserten ryddes vekk og Takk for maten talen kommer som siste tale (tale nr. 10). Det er ofte brudgommens far som holder denne. Det takkes for maten og utbringes en skål for vertskapet (som oftest er brudeparet).

Toastmaster ber nå alle gjestene om å følge brudeparet over i en annen del av lokalet for kaffe og avec. Det gir personalet mulighet for å rydde matsalen og gjøre klar til kaffe, kaker og dans.

Kvelden – festen

Om dere har invitert kaffegjestene er tiden for at de skal komme nå.

Kaker blir servert, og brudeparet skjærer de første stykkene av bryllupskaken ved at begge to holder i kakespaden. Ofte gir brudeparet hverandre litt kake også.

Om dere ønsker å ha taler til kaffen kommer de ofte inn her.

Videre er det brudevalsen som står for tur. Brudeparet åpner dansen, og mot slutten gjør de tegn til forlovere som følger de på dansegulvet. Dette signaliserer at alle gjestene er velkommen ut på dansegulvet. Deretter danser bruden med sin svigerfar og brudgommen med sin svigermor. Dette fortsetter med dans mellom bruden og hennes far og brudgommen og hans mor. Og den siste obligatoriske dansen er brudeparet med forloverne.

Om dere skal ha noen andre aktiviteter (eksempelvis smies i hymens lenker) kommer de ofte inn her.

Om festen skal vare lenge kan det være lurt med noe nattmat.

Mattis Mat hjelper deg

Vi har stått for mange bryllup og er opptatt av å besvare deres spørsmål og ønsker. Det kan tilbys servitører, vinforslag, oppdekning, og alt du måtte tenke deg for å få et vellykket bryllup. Vanligvis ønsker brudeparet en 3-retters meny, men buffet, tema-mat og grilling er også populære løsninger. Se gjerne over selskapsmenyene eller ta kontakt så vil du få forslag på menyer. Det tilbys også nattmat, mat til aperitiff og annet du måtte ønske.

Les mer om hva som tilbys her